پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ | 2017 Thursday 23 February        |         آسا = آذربایجان سر ایران

متن خبر :

راهکارهای مقابله با آلودگی هوا/

آلودگی هوا و بایدها و نباید های تغذیه ای

پنجره را باز کنید و نگاهی به آسمان بیاندازید، در این روزهای سرد زمستانی تا چشم کار ‌می‌کند، آسمان گرفته و آلوده و ابری پیش روی ماست.

آلودگی هوا و بایدها و نباید های تغذیه ای
دی ۲۲
۱۳:۱۶ ۱۳۹۵

به گزارش مهد تمدن، اگر در شهر بزرگی چون تبریز زندگی کنید گاهی آسمان روزهای زمستانی این شهر را هم ابر تیره و هم دود تیره، به آغوش می‌کشد، اینجاست که نفس‌ها تنگ‌تر،سرفه‌ها تندتر و چهره‌ها عبوس‌تر می‌شود…
در دنیای کنونی، شهروندان بسیاری برای گذران امور زندگی خود ناگزیر از حضور در بیرون از منازل خود هستند و آلودگی هوا چنین افرادی را بیش از همه‌ی افراد آزار می‌دهد.
کافی است،در اتوبوس با مسافران هم‌کلام شوی و یا رفتار سرد سر نشینان تاکسی را از نظر بگذرانی…در این روزها کسی نیست که از دلگیری این روزها گله نکند.
یک متخصص تغذیه معتقد است که آلودگی هوا یک علت پنهان بیماری افسردگی است که ساکنان شهرهای صنعتی را تهدید می‌کند.
دکتر حسن فرهاد غیبی در تشریح چگونگی ایجاد افسردگی در هوای آلوده گفت: نقش نور خورشید در تنظیم متابولیسم بدن جدی است وقتی هوا آلوده است، افراد از نور خورشید بهره کمی دارند و این امر باعث بروز برخی مسائل جسمی و روانی هرچند گاهی به مدت چند روز در یک فرد می‌شود.
وی گفت: سبک زندگی و تیپ تغذیه‌ای فرد باید منطبق بر اصول علمی طرح‌ریزی شود که فرد مستعد استرس و در بلند مدت افسردگی نشود. وی خاطرنشان کرد: افسردگی ارتباط تنگاتنگی با انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون سروتونین دارد. این انتقال دهنده عصبی بسیاری از رفتارهای ما از جمله خلق‌وخو، اشتها، خواب، نشاط و… را در بدن ایجاد می‌کند. دوپامین، دیگرانتقال‌ دهنده‌ای است که در بحث خلق‌وخو دخالت دارد. با وجود علت‌های بالینی افسردگی، ریشه بسیاری از افسردگی‌ها اضطراب است؛ از همین رو برخی رفتارهای اضطرابی از جمله رفتارها یا غذاهایی که به اضطراب منجر می‌شود نیز در این زمینه نقش خواهد داشت.
فرهاد غیبی افزود: بنابراین نمی‌توان نقش تغذیه صحیح را در پیشگیری از بروز یا بهبود افسردگی نادیده گرفت. مواد غذایی متعددی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی دخالت دارد و می‌تواند در پیشگیری از افسردگی موثر باشد. یکی از مهم‌ترین این مواد ویتامین D است که به دلیل آلودگی هوا کمبود این ویتامین در افراد گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان ویتامین D بدن از طریق آفتاب تامین می‌شود و مواد غذایی نقش چندانی در تامین این ویتامین ندارد. به همین دلیل هم طبیعی است که در صورت کمبود این ویتامین فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد.وی توصیه کرد که مصرف امگا ۳ و غذاهای دریایی جدی گرفته شود. مواد معدنی با ارزشی که در بدن ماهی وجود دارد بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی و اضطراب بیمه می‌کند. این متخصص تغذیه بر مصرف کربوهیدارت‌های مرکب در روزهای زمستانی تاکید کرد و گفت: مصرف قندهای ساده مانند شکر مفید نیست، اما مصرف قندهای پیچیده موجود در خرما، کشمش باعث افزایش سطح هوشیاری فرد و به اصطلاح سرحال بودن فرد می‌شود.
وی به نقش ویتامین E در بهبود عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و همین مساله باعث حفظ سلامت بدن در زمان آلودگی هوا می‌شود. در نتیجه فرد هنگام آلودگی هوا به انواع بیماری‌ها از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های سخت دچار نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: انواع سبزی‌های پهن برگ با رنگ تیره، حاوی ویتامین E هستند. بنابراین در زمان آلودگی هوا از انواع سبزی‌ها بویژه اسفناج، کاهو و کلم استفاده کنید.
دکتر فرهد غیبی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در فصل سرد سال و همچنین جلوگیری از تاثیر منفی آلاینده‌ها شیر است. این نوشیدنی سرشار از فسفر و منیزیم و کلسیم است و دریافت این این مواد، بدن را در مقابل مسمومیت ناشی از قرارگرفتن درمعرض آلاینده‌ها مصون می‌کند.
وی بر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC، نیز تاکید کرد و گفت: این مواد به دلیل ویژگی آنتی‌اکسیدانی که دارند، بدن را در مقابل آلودگی هوا بیمه می‌کنند. این ترکیب خوراکی که در محصولاتی هم‌چون مرکبات وجود دارد باعث حفاظت بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد در آلودگی هوا می‌شود.

اخبار مشابه

۰ دیدگاه

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

دوست دارید دیدگاه خودتون رو به اشتراک بزارید؟

نوشتن دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.
لطفا با دقت پر کنید. *