چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | 2017 Wednesday 26 April        |         آسا = آذربایجان سر ایران

متن خبر :

گفتگو با رحیم نداف ؛ گریمور پیشکسوت سینما و تلویزیون

نگاه متولیان فرهنگ و هنر به « چهره پردازی» نگاهی حرفه ای نیست

دوست دارد حرف هایش را اینطور شروع کند: در سالهای 46 - 47 در کناراستاد ولد بیگی شاگردی کردم، مردی که مثل یک پدر در کنار من بود. استادی پر محبت و انسانی بی ادعا. هر روز خدا را شکر می کنم که اگر شاگردی کرده ام ، در کنار استاد ولد بیگی بوده است؛ هنوز هم دستبوسشان هستم و از خداوند برایشان عمر هزار ساله طلب می کنم!

نگاه متولیان فرهنگ و هنر به « چهره پردازی» نگاهی حرفه ای نیست
آذر ۰۳
۱۲:۵۸ ۱۳۹۵

رحیم نداف فرد، چهره پردازی که گرچه خودش یکی از شناخته شده ترین هنرمندان سینما به شمار می آید اما هنوز هم خود را یکی از شاگردان مسعود ولد بیگی می داند.

او که در کنار گریم ، دستی هم بر آتش صحنه دارد ، در سالهای گذشته تاتر هم بازی کرده است. خودش می گوید : تله فیلم زیاد کار کردم اما تنها دو بار در فیلم های سینمایی جلوی دوربین رفتم؛ فیلمهای نه نه نقلی وکیش ومات ! تله فیلم های روز هشتم، گردباد گناه، سریال های قند وپند، دختر خوب خدا، دو خواستگار ،  هوای پدر، پشت دیوار باغیست ، کاوشگران و … تنها گوشه ای از کارنامه پر بار نداف هستند.

این چهره پرداز البته در سال های دور رفت و آمدی هم به جامعه باربد داشته و در آنجا هم هنر آفرینی کرده است.

« سلوی » تازه ترین حضور او جلوی دوربین است، کاری که البته چهره پردازی آن هم بر عهده خودش بوده است.

به رغم سال های های سال تلاش در عرصه گریم ، اما نداف فرد اعتقاد دارد که این هنر همچنان مهجور ماده است.

او ادامه می دهد: مشکل اصلی در این حوزه، آگاهی اندک مردم نسبت به کارکردهای گریم و تفاوت‌های بنیادین آن با کارهای صورت‌گرفته در مراکز زیباسازی است.

به نظر این فعال هنری، تشکیل انجمن های گریم و دعوت از فعالان این رشته برای حضور در نشست‌های تخصصی، راهکار مناسبی برای رونق بخشی به فعالیت‌های چهره پردازی است که افزایش انگیزه‌ هنرمندان این رشته را هم به دنبال دارد.

نداف می گوید: می‌توان در این انجمن های هنری، برنامه‌های متعددی را در حوزه‌های شناختی مخاطبان و آشنایی بیشتر آن‌ها با ظرافت‌های گریم ترتیب دهیم و از این طریق، فاصله‌های مردم را با این هنر کاهش دهیم.

از منظر فکری این هنرمند نمایشی، برگزاری نشست‌های تخصصی در گرایش‌های مختلف رشته گریم و تحلیل رخدادهای نوین شکل گرفته در این حوزه، روزنه‌های روشن تری را پیش‌رویمان قرار می‌دهد و افق گسترده تری را برای موفقیت هنرمندان گریم ترسیم می‌کند.

به اعتقاد این فعال سینمایی، نگاه عدالت محوری به رشته‌های مختلف هنری به چشم نمی‌خورد و به واقع، بسترهای تعالی هنری در همه رشته‌ها مهیا نیست، به همین دلیل شاهد این همه مهاجرت‌های بی رویه هنرمندان شهرستان ها به تهران هستیم، از طرف دیگر بسیاری از حامیان مالی را نسبت به توانایی‌های هنری شهرستان ها بی توجه می‌کند.

او به برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های رنگارنگ فرهنگی و هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: شایسته تر آن است که در کنار این همه تلاش‌های صورت گرفته، نیم نگاهی هم به کارهای بنیادین هنری داشته باشیم که آثار آن را می‌توان تا سال‌های زیادی در جامعه هنری استان ماندگار کرد.

این چهره پرداز سینمایی خواستار توجه بیشتر به زیرساخت‌های هنری شهرستان ها است و می‌گوید: ترمیم ریشه‌های آسیب دیده جامعه هنری و کمک کردن به نوسازی پایه‌های هنر ، باید در اولویت کارها و تصمیم گیری‌ها قرا گیرد تا بتوانیم آینده روشن تری را برای هنرمندان رقم بزنیم.دیدگاه این هنرمند تئاتر در باره پیشرفت هنر گریم ، مبتنی بر نگرانی‌های هنری است و عقیده دارد که در سال‌های اخیر، اتفاق خوبی در این حوزه صورت نگرفته است و با روند کنونی هم  نمی‌توانیم انتظار زیادی از ارتقای هنر چهره پردازی در استان داشته باشیم.

لزوم تهیه برنامه‌های مستند

این هنرمند گریم خواستار تهیه برنامه‌های مستند از فعالیت‌های هنرمندان این رشته است و می‌گوید: بی تردید، ساخت برنامه‌هایی از این دست و پخش از شبکه‌های سراسری، کمک موثری برای معرفی توانایی‌های هنری شهرستان ها است و زمینه‌های توجه بیشتر مخاطبان را نسبت به این هنر فراهم می‌کند.نداف فرد خواهان بهره گیری حرفه ای از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هنری استان در حوزه‌های سینمایی و نمایشی است و باور دارد که با برنامه ریزی علمی و بنیادین برای توسعه گریم، گام‌های بلندی به سوی پیشرفت‌های این هنر برمی داریم.وی بر شناسایی هنرمندان خوب و توانمند استان که با شرایط سخت مالی و کاری فعالیت سازنده می‌کنند، تاکید دارد و معتقد است در این عرصه، کم لطفی‌های زیادی صورت گرفته است.

گریمور خوب کم داریم         

گریمور با سابقه تئاتر و سینما گفت: کم بودن تعداد گریمورهای توانمند در کشور، یکی از مشکلات بزرگ این عرصه است، به‌طوریکه تعداد گریمورهای مجرب کشور به اندازه انگشتان دست هم نیست.

نداف‌فرد افزود: برای گریمور قوی بودن، باید علاوه بر دانش فنی و اطلاعات جامعه شناختی، از تجربه بالای کاری هم برخوردار بود و در این حیطه از داشته های دیگران هم سود جست.

نداف‌فرد که عشق به این رشته را عامل اساسی در پیشرفت خود می‌داند و باور دارد که گریم نقش اساسی و تعیین کننده در موفقیت یک فیلم بازی می‌کند، اضافه کرد: گریم به معنای هر گونه تغییر در چهره، دست و پا و سایر اعضای بدن در جهت رساندن شخص به چهره مطلوبی که مد نظر طراح است بوده و شامل انواع گریم‌های تئاتری، تلویزیونی، سینمایی و گریم شخصی و … می شود .

وی گفت:‌ اغلب فکر می کنند که شخصیت پردازی تنها بستگی به داستان فیلمنامه و نگرش فیلمنامه نویس دارد، در حالی که گریم تأثیر بسیاری بر شخصیت پردازی می گذارد و با یک گریم خوب می توان به شخصیت پردازی فیلمنامه تا حد بسیار زیادی کمک کرد.

او با اشاره به برداشت اشتباه از گریم سینمایی، تصریح کرد:‌متاسفانه بیشتر مردم فکر می کنند که گریم سینمایی همان گریم عروس خانم‌ها و آقا دامادهاست، در حالی که این دو نوع گریم بسیار با هم متفاوتند و ساز و کارهای مخصوص به خود را دارند. گریم های سینمایی در گونه ها و ژانرهای مختلف، تفاوت های فراوانی با هم دارند و مثلاً برای یک فیلم رئال (واقع گرا) شخصیت پردازی ها باید کاملاً طبیعی و مطابق و هماهنگ با دکور و لباس باشد، اما در یک فیلم تاریخی، گریم بسیار سنگین و زمان ر است.

گریمور با سابقه سینمای کشور افزود: شایسته است که گریمورهای کشور  با دانش استادان بنام این رشته بیشتر آشنا شوند، چون در این رشته هنری، هر روز شاهد نوآوری هایی در دنیا هستیم و برای به روز بودن باید از آخرین دستاوردهای گریم در جهان اطلاع یابیم.

نداف‌فرد خاطرنشان کرد:‌  به نظر می رسد برنامه ریزی برای تربیت نیروی ماهر فکری و عملی و پرورش نیروهای تحصیل کرده می تواند در درازمدت این خلا را برطرف کند.

وی در عین‌حال تاکید می‌کند:‌ دانشجویان رشته گریم در دانشگاه ها، پس از پایان تحصیلات به دلیل ضعف عملی به مراکز هنرآموزی گریم مراجعه می کنند و این مراکز هم به خاطر فقر علمی، فارغ‌التحصیلانی را به بازار کار تحویل می دهند که از سطح کیفی پایینی برخوردار هستند.

نداف فرد حرفه‌ای نبودن گریمورها را بزرگترین مشکل هنر گریم برشمرد و گفت: متأسفانه نگاه متولیان و تصمیم گیران فرهنگ و هنر کشور به گریم، نگاهی حرفه ای نیست و با توجه به این که امروزه در تولیدات سینمایی کشور، بیشتر فیلم هایی ساخته می شود که کیفیت خوبی ندارند، این موضوع بسیاری از شاغلان این حرفه را بیکار کرده است و اغلب گریمورها از سر ناچاری مجبور به فعالیت در کارهای سطح پایین می شوند.

بر اساس این گزارش در کارنامه هنری رحیم‌نداف‌فرد، گریمور با سابقه شیرازی، آثار فراوانی در حوزه های تئاتر و سینما به چشم می خورد که برخی از آنها عبارتند از: تئاترهای غریبه شام و رامین و ژاله و آثار سینمایی شب خیال، مهمان حبیب خداست، لبخند خدا، انعام تلخ، زلال مثل آب، خوابم می‌آد، کسی مثل هیچکس و دختر خوب خدا.

اخبار مشابه

۰ دیدگاه

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

دوست دارید دیدگاه خودتون رو به اشتراک بزارید؟

نوشتن دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.
لطفا با دقت پر کنید. *