دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ | 2017 Monday 26 June        |         آسا = آذربایجان سر ایران

متن خبر :

روایت بابایی اقدم از فرایند تدوین طرح جامع سوم تبریز در گفتگو با مهد تمدن:

کسانی که با طرح جامع تبریز مخالفت می کنند ، بی اطلاع هستند

فریدون بابایی اقدم عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با حضور در تحریریه مهد تمدن پاسخگوی سئوالات مطروحه در خصوص طرح جامع تبریز شد.

کسانی که با طرح جامع تبریز مخالفت می کنند ، بی اطلاع هستند
دی ۲۲
۱۲:۵۰ ۱۳۹۵

جناب آقای بابایی به عنوان سئوال ابتدایی لطفا در خصوص طرح جامع توسعه تبریز و عملکرد شورای شهر در این خصوص توضیح دهید:
بررسی و تایید طرح های توسعه شهری به عنوان وظیفه ۳۴ شوراهای اسلامی شهر از سال ۸۲ در قانون شوراها مطرح گردید؛در واقع این وظیفه شورا مهمتر از سایر وظایف بوده و بقیه وظایف را تحت الشعاع قرار می دهد.
به عنوان مثال اعضای شورای شهر، شهردار را برای مدت چهار سال انتخاب می کنند در حالی که طرح جامع تبریز افق ۲۰ ساله شهر را مد نظر قرار داده و از حساسیت های خاصی برخوردار است.بایستی به این مسئله توجه داشته باشیم با عنایت به اینکه تصویب طرح جامع موضوعی تخصصی است ، لذا افرادی که می خواهند در این خصوص اظهار نظر کنند باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند؛ متاسفانه برخی از همکاران شورایی با وجودی که هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص ندارند، به انتقاد از این طرح برخواسته و در این خصوص اظهار نظر می کنند.
در حال حاضر افکار عمومی اطلاع کاملی از طرح جامع و یا ایرادات آن ندارند و موضع گیری های آنان برگرفته از اظهار نظرهای برخی از اعضای شورای شهر می باشد.
متاسفانه در حال حاضر کم اطلاعی و بی اطلاعی مطلقی نسبت به فرایند تهیه،بررسی و تصویب طرح جامع حاکم می باشد ؛ شخصی که به عنوان نماینده شورا در جلسات تصویب طرح جامع شرکت می کند بایستی اطلاعات کافی و تخصصی در خصوص این طرح داشته باشد تا بتواند در مورد آن اظهار نظر کرده و یا ایرادات آن را بیان کند؛ متاسفانه بیشترین هجمه ها در خصوص طرح جامع تبریز به سمت بنده بوده و برخی ها معتقدند که بنده به عنوان نماینده شورا در کمیسیون های مربوطه تصویب این طرح به درستی عمل نکرده ام؛ متاسفانه علی رغم اینکه این طرح نقطه قوتی برای بنده است در سایه تبلیغات ویرانگر و هجمه های ناجوانمردانه تبدیل به نقطه ضعف شده است. تاثیرات این تبلیغات سوء به نحوی بوده که حتی همسرم از من می پرسد واقعا تو منافع شهر را فدای یک روستای کوچک کرده ای؟ متاسفانه تبلیغات در حدی است که حتی شخصی که باید از حقانیت عملکرد بنده دفاع کند به من شک می کند؟
اولین طرح جامع تبریز در سال ۴۹ و دومین طرح در سال ۷۴ به تصویب رسید ، البته در سال ۸۴ تغییرات اساسی بر روی طرح جامع دوم صورت گرفت و در سال ۹۱ طرح تفصیلی تصویب و تا کنون ساخت و سازها در شهر بر اساس آن انجام شده است. در حال حاضر مبنای همه فعالیت های ما در شهر بر اساس طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ است.
طرح سوم جامع تبریز نیز به ما می گوید جهات توسعه شهر در ۲۰ سال آتی کجاست و چه کاربری خواهد داشت؟ شهرداری نیز بر اساس بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها موظف می شود نسبت به کاربری تعیین شده در طرح جامع و طرح تفصیلی برای شهروندان پروانه ساختمانی صادر کند.
ناگفته نماند اعضای شورای دور چهارم علاوه بر حضور در جلسات صحن علنی شورا و کمیسیون های داخلی شورا، باید در برخی کمیسیون های خارجی شورا نیز عضویت داشته باشند، از جمله آنها کمیسیون های ماده صد مناطق شهرداری (بدوی و تجدید نظر)، کمیسیون ماده ۷۷ که اختلافات بین شهرداری و شهروندان را حل می کند و کمیسیون های بند ۲۰ ماده ۵۵ در خصوص تشخیص مزاحمت ها و کمیسیون ماده پنج است که رئیس شورا در جلسات اصلی این کمیسیون شرکت و نماینده شورا نیز در جلسات کمیته فنی این کمیسیون حاضر می شود.
در نخستین سال فعالیت دور چهارم شورای شهر که از مهر ماه شروع شد ، خانم آهور به عنوان نماینده شورا در جلسات کمیته فنی کمیسیون ماده پنج شرکت کرد؛ این کمیسیون هم بررسی تغییرات طرح ها و هم کارگروه امور زیربنایی شورای برنامه ریزی استان را بر عهده دارد ؛ خانم آهور در ۱۲ جلسه این کمیسیون که در اداره کل مسکن و راه و شهرسازی برگزار می شود، شرکت نمودند و بعدأ بنده به عنوان نماینده شورا انتخاب شدم و زمانی که بنده در سیزدهمین جلسه این کمیسیون در نیمه دوم سال ۹۳ شرکت کردم دستور جلسه، طرح جامع تبریز بود .
در طرح مصوب پیشنهادی سه سناریو برای طرح سوم جامع تبریز بررسی شده بود ؛ طبق سناریوی سوم که « سهند محور بود ) حذف فرودگاه و مناطق شمال غرب شهر و جایگزینی آن در جنوب شهر و اضافه کردن اتوبان شهید کسایی به محدوده شهر تبریز در دستور کار قرار گرفته بود ؛ در واقع حدود شش هزار و ۲۰۰ هکتار از انتهای میدان آذربایجان و پل آجی چای و ۶۰۰ هکتار از شرق تبریز از محدوده سه راهی اهر و حدود ۵۰۰ هکتار هم از محدوده قراملک « زمینهای تراکتورسازی» حذف شده بود یعنی در مجموع بالغ بر ۷ هزار هکتار از ۲۵ هزار هکتار محدوده شهر تبریز که بخش وسیع آن از شمال غرب شهر یعنی فرودگاه و اراضی جاده صوفیان «شمال و جنوب صوفیان»، ضلع جنوبی آذربایجان و سه راهی فرودگاه که بخشی از پارک بزرگ تبریز است ، همچنین کوچه های سولماز و اطلس در امتداد جاده سنتو و جاده مایان تا سهلان شامل برخی کارگاه های تولیدی و واحدهای صنعتی دارای پروانه حذف شده بود.
به دنبال طرح این سناریو ، بنده در اولین جلسه حضورم نسبت به این موضوع اعتراض کردم ، اعتراضی قانونی بااستناد به ماده چهار قانون مدنی کشور، مبنی بر اینکه هر قانونی که وضع می کنیم اثر آن نسبت به آینده است نه گذشته یعنی ما حق نداریم با وضع قانون جدید، حقوق مکتسبه شهروندان را پایمال کنیم.مخالفت بنده با طرح پیشنهادی و تاکید بر غیرقانونی و غیرفنی بودن حذف فرودگاه و اراضی جنوب جاده تبریز – مرند بیش از دو سال ادامه داشت؛ تا اینکه مسئول دبیرخانه در واکنش به اعتراض بنده، صورت جلسه امضا شده توسط خانم آهور در تایید این طرح و سناریو را به من نشان داد.
باتوجه به اینکه باید از حق و حقوق مردم و شهرم دفاع می کردم ، در همان جلسه اول اعلام کردم که اجازه پایمال شدن منافع تبریز را نخواهم داد ؛ به دنبال این امر ، در بیش از ۱۰ جلسه کمیسیون شرکت کرده و در همه جلساتی که در استانداری، کمیسیون های شورا، راه و شهرسازی و دانشگاه تبریز در خصوص طرح جامع تبریز برگزار شد مخالفت و اعتراض خود را اعلام کردم.
ماحصل اعتراضات و مخالفتهای بنده نسبت به انجام کار غیر قانونی ، عدم دعوت به جلسات تاثیر گذار و در نتیجه تصویب همان طرح غلط و غیر فنی و غیرقانونی در شورای برنامه ریزی استان بود.متاسفانه زمانی که از دانشگاهیان و اعضای کمیسیون های شورا نظر خواهی کرده و بعد از یادداشت نظرات اعضا در یازده بند در صحن شورا ، نامه را به امضای آقای دبیری رسانده و به دکتر اخلاقی فرستادیم تا مشاور طرح نظرات اعضای شورا را در این طرح دخیل نماید ولی زمانی که بنده با مشاور طرح و شورای عالی کمیته شهرسازی صحبت کردم از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کردند .حال این مسئله برایم مطرح است که چطور شورای شهر اکنون به این موضوع حساس شده و این طرح را فاجعه برنامه ریزی شهری می دانند ؛ فاجعه برنامه ریزی در واقع افراد ناآگاهی هستند که در شورای شهر حضور دارند .متاسفانه با شیطنت برخی از مدیران شهرداری موضوع به گونه ای طرح شد که اطرافیان احساس کنند در تصویب مصوبات غلط این طرح ، بنده مقصرم؛ بایستی اعلام کنم که بنده ایراداتی به طرح جامع تبریز مطرح کرده بودم که بخشی از این ایرادات رفع گردید ولی برخی از خواسته ها و نظراتم در این طرح عملی نشد.
برخی از همکاران از این طرح بی اطلاع هستند و اعلام می دارند که با دو جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی نمی شود در مورد این طرح تصمیم گیری کرد این در حالی است که ۱۳ جلسه کمیته فنی برگزار و دو بار بازدید میدانی صورت گرفته است!
جای بسی تامل است که طبق نظر مشاور طرح ، ما اصلا در جاده تبریز – مرند حقوق مکتسبه ای داریم که نمی توان آن را نادیده گرفتدر حالی که ۷۰- ۸۰ درصد حوزه فعالیت شهرداری منطقه ۶ تبریز در این محدوده قرار دارد؛در واقع طبق نظر ایشان بایستی شهرداری منطقه ۶ را حذف می کردیم.
طبق اذعان شورای عالی شهرسازی و معماری تنها با توجه به تراکم جمعیتی یعنی میزان جمعیت در سطح حوزه حق توسعه داریم و با توجه با اینکه تبریز نزدیک یک و نیم میلیون نفر جمعیت و ۲۵ هزار هکتار مساحت دارد بایستی از فضاهای موجود بیشترین استفاده را بکنیم؛
دلیل حذف فرودگاه این بود که در آنجا کاربری نظامی وجود دارد کاربری های نظامی جزء محدوده شهر محسوب می شوند ولی ما حق استفاده از آن را نداریم ؛ می خواستند فرودگاه را حذف کنند و جنوب شهر ( ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی) را اضافه کنند در حالی که آنجا نیز کاربری نظامی دارد و در قانون پادگانها ما حق اینکار را نداشته و پادگانها نمی توانند در محدوده شهر باشند.
دومین ایراد فنی این طرح بحث پارک عباس میرزا است که در شرایط موجود این پارک در حریم شهر تبریز قرار دارد اما در این طرح پیشنهادی این پارک را در محدوده شهر قرار داده بودند حال سوال اینجاست پارک عباس میرزا که کاربری فضای سبز دارد در محدوده بودن و نبودن آن چه فرقی دارد؟ مگر ما نمی خواهیم فضای سبز نقش اکولوژیکی داشته باشد ، اگر این پارک در خارج از محدوده شهر باشد، اکسیژن به شهر وارد نخواهد شد؟ با یک ادعای سخیف کاربری فضای سبز تعریف می کنیم ولی خودمان معتقد نیستیم که آیا آنجا فضای سبز خواهد ماند یا تغییر کاربری خواهد داد؟
افکار عمومی باید بدانند که ما مانع برخی اتفاقات ناخوشایند در این طرح شدیم و به این دلیل اکنون مورد تاخت و تاز ناجوانمردانه قرار گرفته ایم!
سومین ایراد فنی این طرح موضوع توپوگرافی و وجود شیب معکوس در محدوده یادگار امام است؛ شیب معکوس مستلزم هزینه های گزاف آماده سازی است در حالی که در محدوده یادگار امام کاربری مسکونی تعریف شده و در این وضعیت شیب معکوس و توپوگرافی ، هزینه شهرک سازی بسیار گران تمام می شود.

جناب دکتر لطفا بفرمایید در حال حاضر آخرین وضعیت طرح سوم جامع تبریز به کجا رسیده است؟
در این طرح شمالغرب به همان صورت قبلی باقی ماند و قسمت جنوبی نیز اضافه نشد ؛ متاسفانه اهمیت کار بنده را در حد یک روستا پایین آوردند ؛ روستایی بنام اوغلی که زادگاه بنده بوده و سالهاست بخش عمده ای از آن جزء محدوده شهر تبریز است ؛علیرغم اینکه بنده مانع حذف بیش از شش هزار هکتار از محدوده شهر تبریز شدم ارزش کارم را پایین آورند و اعلام کردند که من سهم خواهی کرده و روستای خودم را اضافه کرده ام. ناگفته نماند که مشاور طرح سیزده روستای مناطق مختلف شهر تبریز شامل کندرود، آناخاتون، اوغلی، الوارعلیا، سهلان، فتح آباد، چوان، شادآباد مشایخ، شادآباد علیا، باغ یعقوب، نعمت آباد، آرپادره سی، کجورا و خلجان را بعنوان توسعه منفصل در طرح جامع تبریز پیشنهاد داده بود که از این مجموع روستاهای آناخاتون، کجوار، اوغلی، کندرود، سهلان، الوار علیا، فتح آباد تصویب شدند و خلجان نیز قبلا قطعی شده بود در واقع موافقت گردید که هفت روستا از این ۱۳ روستای پیشنهادی به تبریز الحاق شوند. علت اینکه روستایی همچون کندرود به محدوده تبریز اضافه شد این بود که تعداد جمعیت و نرخ رشد جمعیت آن بر اساس قانون تعریف محدوده باعث تبدیل آن به شهر شده است ؛ نرخ رشد جمعیت در روستای اوغلی نیز نزدیک ۱۷ درصد است یعنی هر چهار سال یک بار جمعیت اوغلی دو برابر می شود که این امر ناشی از جمعیت پذیری این روستا از تبریز است ؛ مشاور طرح پیشنهاد کرد که اوغلی و کندرود به عنوان نقاط جدید به تبریز الحاق شود که به تصویب رسید.
از دیگر سو با برخی روستا ها مثل روستای باغ یعقوب که تداخل حریم بین باسمنج و تبریز باعث ساخت وسازهای غیر مجاز در آن روستا شده است مخالفت گردید ،همچنین با الحاق نعمت آباد ، چوان و یا روستای شادآباد که بافت روستایی داشته وبا شهر تبریز نیز فاصله دارد مخالفت شد. خوب است بدانید بنده از الحاق باسمنج و سردرود به تبریز دفاع کردم در حالی که آنجا به من گفتند وقتی شورای شهر باسمنج و سردرود نمی خواهند به تبریز الحاق شوند چرا شما اصرار به الحاق این دو شهر به تبریز دارید؟ حالا هم شورای عالی شهرسازی معتقد است باید حریم دو شهر باسمنج و سردرود حذف شود و فقط محدوده آنها بماند و این موضوع باعث شده تا شورای شهر آنها به تکاپو بیفتند و بنده نیز به آنها پیشنهاد کردم حالا که حریم شهرتان حذف شده سعی کنید در تجدیدنظری که در طرح جامع تبریز خواهد شد به شهر تبریز ملحق شوید.
ناگفته نماند وزارت راه و شهرسازی متولی طرحهای توسعه شهری است و طرح این مسئله که مشاور به دلیل غیر بومی بودن نتوانسته در خصوص طرح جامع تبریز موفق عمل نماید کاملا غیر منطقی است ،مشاور چه بومی و چه غیر بومی وظیفه احترام به حق و حقوق مردم را دارد و به نظرم به دلیل ایرادات فنی بسیار در این طرح مشاور نتوانست طرح مورد نظر خود را به تصویب رساند.
علی رغم برخی شیطنت ها هیچ منطقه ای به این طرح اضافه نشده و آنچه از قبل در محدوده بوده آورده شده و حتی بنده معتقدم امکان اجرای برخی اقدامات همچون اضافه شدن منطقه ای در تراکتورسازی و یا عدم حذف قسمت شمالی جاده تبریز – صوفیان می توانست در این طرح اجرا شود که نشد!
قابل ذکر است بنده به مشاور طرح نسبت به عدم پیشنهاد الحاق روستای باغ معروف اعتراض کردم چرا که باغ معروف به عنوان معضلی برای منطقه بایستی تعیین تکلیف می شد و در این بازنگری همچنین بایستی موضوع بلند مرتبه سازی در تبریز و وضعیت بافت های تاریخی تعیین تکلیف شده و به صورت پیشنهاد از طرف شورا و شهرداری به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه گردد.
استدلال شورای عالی شهرسازی از قبول سناریوی سوم ، عدم وجود حیات شهری در برخی از این مناطق مثلا فرودگاه و یا وجود واحدهای صنعتی در خارج از محدوده بود که استدلالی کاملا غیر منطقی و غیر فنی بود.
واضح است که فرودگاه یکی از قطب های مهم توسعه در همه شهرهای دنیا می باشد متاسفانه به دلیل برخی تصمیم گیری های غلط در دوره های گذشته ، سالها طول می کشد تا متروی تبریز فرودگاه را به شهر تبریز وصل کند.
متاسفانه با عنایت به در پیش بودن رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ بجای توجه به فرودگاه ، ترمینال و راه آهن می خواهیم فرودگاه را از محدوده حذف کنیم در حالی که با توجه به تاریخچه توسعه شهر ها در می یابیم که طرح جامع اول تبریز تحت عنوان طرح جامع تبریز – امند مطرح بود ؛ علی رغم اینکه طرح مذکور طرح مصوب شرکت عرصه بود بنا به نفوذ برخی از افراد و گروه ها، حریم تبریز را از امند حذف کرده و به سهلان رسانده اند و قسمت اعظمی از محدوده شمال غرب تبریز حذف شده و به جای آن شهرک خاوران تعریف شده آن هم جایی که مرغوب ترین اراضی کشاورزی وجود دارد .
بنده حاضرم با هرکسی در این شهر اعم از استاد دانشگاه و یا اعضای شورا و مدیران شهرداری در خصوص طرح های جامع تبریز مناظره نمایم و در مورد غلط بودن تصمیمات بیست سال توسعه شهر تبریز بحث کرده و از اقدامات طرح جامع اخیر دفاع کنم.
در طرح جامع جدید اراضی شرق جاده زرنق به دلیل زراعی بودن از محدوده شهر تبریز حذف شده اند اما شهرک خاوران همچنان در محدوده تبریز است.

به نظر حضرتعالی چه کسانی مخالف این طرح جامع جدید هستند و دلایل مخالفتشان چیست؟
افرادی که با هجمه ای کاملا ناجوانمردانه و در فضای تبلیغاتی مطلق اعلام می کنند که این طرح سهم خواهی عضو شوراست ، بایبستی به این مسئله واقف باشند که چندین مصوبه اساسی در این طرح وجود دارد که در پی تلاش بنده به دست آمده از جمله عدم حذف شمال غرب، ممانعت از الحاق دامنه های سهند، عدم تغییر کاربری پارک جنگلی ارم «در طرح تفصیلی برای صد هکتار از زمینهای پارک ارم کاربری عمومی تعریف شده بود»، افزایش حریم شهر تبریز و تاکید بر حفظ حریم، الحاق برخی روستاها و کلی مصوبات ارزشمند دیگر .
جادارد که بنده از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و بخصوص کمیته فنی این شورا تشکر کنم که نهایت دقت را در خصوص این طرح را داشته اند و احیانا مواردی نیز وجود دارد که باید برای تامین منافع شهر لحاظ شود که امیدواریم در بازنگری این موارد نیز رفع گردد.

اخبار مشابه

۱ دیدگاه

  1. بهمن جعفری
    بهمن جعفری دی ۲۲, ۱۳:۳۵

    با تشکر از مسئولان دلسوز علی الخصوص اقای دکتر بابایی اقدم بخاطر تلاشهای شبانه روزی که قدم های موثری برای شهر تبریز برداشته است

    ارسال پاسخ به این دیدگاه

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.
لطفا با دقت پر کنید. *