جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ | 2018 Friday 25 May        |         آسا = آذربایجان سر ایران

متن خبر :

وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت:

مخاطب شعار حمایت از کالای ایرانی کیست؟

شاید با اجرای برخی سیاست های فرهنگی و هنری و افزایش کیفیت کالای ایرانی بتوان اندکی از ‏ميل وصف‌ناپذير جامعه به خريد كالاهاي خارجي کاست ولی بی هیچ تردید حمایت از کالای ایرانی ‏نیاز به مدیریت علمی منابع، تلاش قاطع در جهت جلوگیری از قاچاق سیستماتیک کالا و برنامه ‏ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند در جهت نجات اقتصاد ملی دارد. ‏

مخاطب شعار حمایت از کالای ایرانی کیست؟
اردیبهشت ۲۷
۲۰:۴۳ ۱۳۹۷

آسا خبر/ وحید حاج سعیدی:/ جنبه های مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حمایت از ‏کالای ایرانی اظهر من الشمس است و اثرات و برکات حمایت از آن بر همگان آشکار است ولی ‏متاسفانه این مقوله در سال های اخیر چنان مغفول مانده و مورد بی مهری قرار گرفته است که ‏تبعات منفی آن تا سال ها گریبانگیر مردم و مسئولان خواهد بود. ریشه اصلی این ماجرا را نیز می ‏توان در الف) کیفیت پائین کالاهای تولید داخل ، ب) برند پوشی و فخر فروشی در استفاده یا حتی ‏داشتن لوازم خارجی ضروری و غیر ضروری ، پ) اشباع بازار از محصولات خارجی و تبلیغ مداوم در ‏رسانه ملی و سایر شیوه های تبلیغاتی، ت) سود سرشار حاصل از قاچاق کالا، ث) نبود برنامه ریزی ‏در استفاده بهینه از منابع انسانی و سرمایه های طبیعی، ج) وابستگی اقتصاد به نفت و … دانست که ‏البته درجه تاثیر گذاری هر کدام از موارد ذکر شده متفاوت است ولی در بحث تغییر ذائقه مردم در ‏مصرف کالاهای خارجی اصلی ترین عامل را می توان قاچاق گسترده کالا و تبلیغات شبانه روزی ‏این محصولات قلمداد کرد. ‏
در واقع اکثر کارشناسان قاچاق کالا را در صدر عوامل تهدید کننده اقتصاد ملی می دانند. هر چند ‏مبارزه با مافیای قاچاق در کشور نیاز به یک عزم ملی و یک رنسانس اقتصادی خارق العاده دارد ولی ‏در این میان نباید از نقش آلترناتیو رسانه ملی در کنار تبلیغات شبانه روزی و گسترده کالاهای ‏خارجی در معابر عمومی و بزرگراه های کشور به سادگی گذشت! ‏
دوستانی که مثل حقیر از تبعات و مضرات ماهواره در امان هستند و کماکان به تماشای برنامه های ‏آموزنده رسانه ملی مبادرت می ورزند، نیک می دانند که این رسانه علاوه بر تبلیغات بی مهابای ‏کالاهای خارجی قبل، حین و بعد از برنامه های پر بیننده، حساسیت عجیبی بر روی سانسور تبلیغ ‏ناخواسته کالا های مختلف به ویژه محصولات وطنی در فیلم ها و سریال ها و برنامه های مستند دارد ‏و از کندن برچسب نوشابه و دوغ و آبمیوه گرفته تا شطرنجی کردن آرم و مارک بخاری و کولر ارج و ‏آزمایش و علاء الدین و سایر محصولات وطنی ابایی ندارد. اما به محض اینکه کارخانه ای مثل ارج ‏با ۸۰ سال سابقه ورشکسته می شود، همین رسانه از سوراخ سنبه های آن گزارش تهیه می کند و ‏فریاد وا اسفا و واویلتا سر می دهد! ‏
دردمندانه از میان دهها کارخانه‌ای که محصولات خانگی ازجمله یخچال، تلویزیون، ماشین ‏لباسشویی، اجاق‌گاز و دیگر وسایل خانگی تولید می‌کردند شمار قابل‌توجهی طی یک دهه اخیر ‏ورشکسته و تعطیل شده‌اند ولی جریان‌ها و جناح‌های سیاسی فعلی و قبلی در عوض یافتن راهکاری ‏برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانجات ایرانی، بر آنند ثابت کنند این ورشکستگی‌ها در دولت ‏مخالف آنها رخ داده و هر دولتی که بر سر کار می‌آید، دولت قبل را عامل فلاکت و خود را منجی موعود ‏معرفی می‌کند و برای پرکردن همه خلاء‌ها و کمبودها و ضعف‌ها از «واژه های سوفسطایی و اغراق ‏آمیز » مدد می گیرد و سعی می کند با شعارهای دهان‌پر‌کن و اغواگرانه لنگان خرک خویش به مقصد ‏برساند! ‏
در شعار سال امسال نیز قطع به یقین مخاطب اصلی و ردیف اول شعار رهبری ، مردم نیستند چرا که ‏اگر کالای با کیفیت و دارای قیمت مناسب ایرانی تولید شود، دست کم عده کثیری از مردم خرید ‏کالای ایرانی را در دستور کار قرار خود قرار می دهند! در حقیقت اگر مخاطب مقام معظم رهبری ‏مردم بودند، سال را به نام «حمایت از مصرف کالای ایرانی» نامگذاری می کرد در صورتیکه «حمایت ‏از کالای ایرانی» با «حمایت از مصرف کالای ایرانی» تفاوت های ماهوی دارد! ‏

متاسفانه بعد از نامگذاری سال جدید توسط رهبر انقلاب، باز هم عده ای از محور اصلی شعار که ‏همانا تلاش در جهت احیای صنعت داخلی کشور و در گام نخست جلوگیری از واردات بی رویه ‏کالاهای خارجی است، خارج شده و با صدور بخشنامه های کلیشه ای، نظیر ممنوعیت خرید کالا ‏توسط ادارات، تبلیغات نیم بند محصولات ایرانی در رسانه ملی، ساخت فیلم و انیمیشن و …. سعی در ‏عقب نماندن از قافله این رویکردهای نمایشی و نخ نما دارند. البته در ماه های آتی نیز قطعاً شاهد ‏اجرای همایش های مفصل در خصوص حمایت از کالای ایرانی با توزیع فلش، خودکار و سایر هدایای ‏خارجی، نصب بنر بر سر در ادارات با رول های چینی، درج شعار سال بر روی سربرگ های ادارات با ‏کاغذ ۷۰ گرم مالزی و … خواهیم بود! ‏
شاید با اجرای برخی سیاست های فرهنگی و هنری و افزایش کیفیت کالای ایرانی بتوان اندکی از ‏میل وصف‌ناپذیر جامعه به خرید کالاهای خارجی کاست ولی بی هیچ تردید حمایت از کالای ایرانی ‏نیاز به مدیریت علمی منابع، تلاش قاطع در جهت جلوگیری از قاچاق سیستماتیک کالا و برنامه ‏ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند در جهت نجات اقتصاد ملی دارد. ‏
بدون شک در این مسیر حمایت مالی از شرکت های تولید کننده و فروشنده محصولات وطنی نظیر ‏اعطای وام های کم بهره، عدم دریافت مالیات، تسهیل در امر صادرات و کاهش کاغذ بازی های ‏اداری گام های موثری در حمایت از کالای ایرانی محسوب می شود. ‏
البته به شرطی که در گام نخست، مبارزه جدی با قاچاق کالا آغاز شود چرا که قاچاق کالا الف) همه ‏برنامه‌های حمایتی دولت را در تولید ملی ضایع می‌کند، ب) دولت را از درآمد کلانی که باید از واردات ‏کالا به صورت قانونی دریافت کند، محروم می‌سازد، پ) رقابت‌پذیری میان کالای داخلی و خارجی را ‏از بین می‌برد ،ت) نظارت بر کنترل کیفیت و سلامت کالا را ناممکن می‌کند، ث) زمینه تعطیلی ‏کارخانجات و به تبع آن بیکاری کارگران را به همراه خواهد داشت، ج) باعث خروج ارز از کشور می ‏شود و در یک کلام زمینه سقوط اقتصادی کشور را رقم خواهد زد. مباره با فساد اقتصادی و قاچاق ‏کالا را با رویکرد حمایت از کالای ایرانی از امروز آغاز کنیم. شاید فردا دیر باشد. ‏

About Author

asanews@vhs

asanews@vhs

اخبار مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.
لطفا با دقت پر کنید. *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *